Osmdesátník Svatoslav Böhm se o vizuální obraz Slezské univerzity zasadil svébytným grafickým výrazem

úterý 11. února 2014 15:33

Foto: Ivan AugustinDo Krnova letí pozdrav těch, kdo si jsou na Slezské univerzitě (SU) vědomi, kolik pro její výtvarnou podobu udělal Svatoslav Böhm. Jeho osobnost má být letos v Opavě připomenuta publikací MgA. Emanuela Křenka a snad též výstavou z autorovy volné i užité tvorby. Tyto řádky nechť tedy vše předznamenávají, vždyť Böhmovy osmdesátiny připadají na 12. února.

Mezi těmi, kdo se zajímají o výtvarnou kulturu regionu, bychom jistě těžko hledali toho, kdo by se nesetkal s volnou či užitou tvorbou Svatoslava Böhma. Vždyť sepětí jubilujícího autora s kulturou a uměním severní Moravy a Slezska utužovala stejně inspirace ostravskou průmyslovou krajinou, jako práce na nezaměnitelné grafické podobě časopisů Červený květ a později Alternativa a Alternativa plus. Stejně spolupráce s řadou nakladatelství, jako se Slezským zemským muzeem v Opavě, Společností Leopolda Vrly a s četnými literárními osobnostmi. A bylo by jistě nesprávné, kdyby v tomto výčtu, byť zdaleka nikoliv úplném, chyběla připomínka jeho úzké vazby ke Slezské univerzitě v Opavě a Ústavu bohemistiky a knihovnictví její Filozoficko-přírodovědecké fakulty zvlášť. Ostatně s tímto pracovištěm je několikaletým pedagogickým působením spjat také sám vydavatel knížky.

Mladá vysokoškolská instituce totiž záhy, dlužno přiznat, že ponejvíce zásluhou prorektora a dlouholetého vedoucího Ústavu bohemistiky a knihovnictví Jiřího Urbance, najisto poznala, že vyzrálý a pro svou profesionalitu vysoce ceněný Svatoslav Böhm je její krevní skupinou. Výtvarníkova invence ji proto k dnešku zdobí mnoha grafickými opusy. Můžeme se z nich těšit při pohledu na první univerzitní prezentační tisky, jakož na návrhy, které by se daly bez nadsázky charakterizovat jako základní položky jakési banky grafických prvků, s nimiž se (k jaké škodě!) ne vždy nakládalo s potřebnou mírou citlivosti.

Pozoruhodný je především Böhmův niterný vztah k literatuře, který cizelovaly roky plodné spolupráce s Drahomírem Šajtarem (1922-2009), jíž se dostalo volného pokračování podílem na obrazu poměrně bohaté knižní produkce opavského Ústavu bohemistiky a knihovnictví. Otisk umělcova rukopisu, z něhož vyjadřuje úcta k písmu jako k prostředku literární i výtvarné komunikace, je na něm nesmazatelný.

Zamýšlíme-li se teď, z pohledu autora určitě ve vrcholně pravý čas, nad přínosem Svatoslava Böhma naší výtvarné kultuře, překračují naše úvahy výše vymezený region. Zastoupení jeho děl ve sbírkách Galerie výtvarného umění v Ostravě a olomouckém Muzea umění i nedávná Böhmova účast na výstavě českého a slovenského výtvarného umění šedesátých let 20. století (Ostrava, 2009) představují dostatečné doklady toho, že též jeho volná tvorba získala v kontextu celonárodního vývoje své místo. Svatoslav Böhm v roce 1967 spoluformoval Klub konkretistů, ale ještě o něco dříve objevil při návštěvě varhanářské firmy Rieger-Kloss v Krnově, tedy ve městě, jež si zvolil za své, dřevo jako životní téma, k němuž se po překonání nepřízně sedmdesátých a osmdesátých let vrátil. Nevzdal se ho, ani když mu velká voda v roce 1997 mnoho dřevěných reliéfů nenávratně vzala.

Repro: Archiv SUUmělec v sobě nalezl sílu a odvahu začít znovu, s holýma rukama. Našel ji proto, že se lety strávenými v krnovském ateliéru naučil kombinovat radost z tvorby s potřebou se potrápit. První popovodňový reliéf nazval Oltář vodního boha a zahájil jím novou tvůrčí etapu, v níž zhodnocuje na jedné straně poznání tragičnosti a ztráty, na straně druhé nově umocněného pocitu volnosti a ničím neomezované demokracie výtvarné tvorby. To ho při vedlo ke změně tvůrčího přístupu k reliéfům, když ubral na jejich konkretistické a geometrické formě a přidal uvolněnost a emocionalitu. V dialogu se dřevem vidí i po půlstoletí neomezené možnosti.

Stylová čistota a její grafičnost (příkladně u knižních přebalů vytvářených způsobem, který už dnes vyznává jen málokdo), mu vynesla rovněž zájem ze strany architektů. Z realizací vzniklých za spolupráce s nimi mají pro něj největší důležitost dvě. I to o Böhmovi mnohé vypovídá. Obě najdete v Krnově - balkon spoluutvářející prostředí gotické Koncertní síně sv. Ducha a památník architekta Leopolda Bauera stvrzují, že Slezsko se pro Svatoslava Böhma, rodáka ze Žďáru nad Sázavou a absolventa Střední uměleckoprůmyslové školy v Brně, stalo skutečným domovem.

Jako první se příhodného připomenutí životního jubilea S. Böhma chopila Městská knihovna Krnov, která v galerii na schodech své budovy v Soukenické ulici představuje umělcovy pastely s tematikou krajiny vytvořené v loňském roce. Budou tu vystaveny až do předjarních březnových dnů a jejich prohlídka je možná v průběhu výpůjční doby, tedy s výjimkou střed, sobotních odpolední a nedělí.

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015