Vladimír Birgus přivedl do Opavy hvězdnou čtveřici českých avantgardních fotografů

úterý 20. ledna 2015 9:49 Autor: Martin Kůs

Foto: Martin Kůs

OPAVA - Ve čtvrtek 15. ledna 2015 zahájil prof. Vladimír Birgus, vedoucí Institutu tvůrčí fotografie (ITF) Slezské univerzity v Opavě, v prostorách opavského Domu umění v Pekařské ulici výstavu František Drtikol, Jaroslav Rössler, Jaromír Funke, Eugen Wiškovský - Mistři české avantgardní fotografie.

2015 01 ITF Birgus 4„Za hlavní centra meziválečné avantgardní fotografie jsou právem považovány Francie, Německo a Rusko. Nicméně i v Československu se ve stejné době zrodila mnohá fotografická díla, která nejsou pouhou napodobeninou cizích vzorů, ale výrazně se podílela na vývoji umělecké fotografie. Některá z nich byla plně doceněna teprve nedávno,“ řekl mimo jiné prof. Birgus při uvedení výstavy. V krátkosti také představil autory (jejich vizitky si můžete otevřít zde), které expozice představuje a kteří svojí tvorbou charakterizují nejen jedinečnost české avantgardní fotografické tvorby dané doby, ale současně jsou svědky cest hledání osobní jedinečnosti i představiteli názorových a vyjadřovacích rozkolů, které živé umění vždy provázejí.

Vladimír Birgus přivedl do Opavy čtyři hvězdné představitele české fotografie první poloviny dvacátého století. Hledat mezi nimi nějaké jednoznačné pojítko není vůbec jednoduché, natolik jsou jejich cesty k fotografii, pohled na svět skrz objektiv i osudy života rozdílné. Přesto platí, že se jedná o ikony, které svou tvorbou vzbuzovaly rozruch i obdiv současně a motivovaly, a vlastně dodnes motivují, celé generace českých fotografů k atraktivní hře se světlem a stínem.  

Foto: David MacháčVýstava, která je aktuálně v Opavě k vidění až do 25. února tohoto roku, byla premiérově uvedena v rámci doprovodného programu veletrhu Paris Photo 2014 a z Opavy poputuje na mezinárodní fotografický festival ve švédské Landskroně. Nakladatelství KANT / Karel Kerlický k ní vydalo šedesátistránkový katalog v angličtině, francouzštině, švédštině a češtině.

Pro Vladimíra Birguse se zdůrazňování významu české fotografické školy a snaha o její výraznější začlenění do mezinárodního kontextu stalo určitým celoživotním úkolem. Mezi řadou výstav, publikací, odborných diskusí a osvěty na stránkách tisku či televizních obrazovkách, které tématu věnoval, je nejdůležitější publikace Česká fotografie 20. století.   

Foto: Archiv ITFKdyž v říjnu roku 2010 pokřtily ředitelka Uměleckoprůmyslového musea v Praze Helena Koenigsmarková a Miloslava Rupešová, dcera Jaromíra Funkeho, knihu Vladimíra Birguse a Jana Mlčocha Česká fotografie 20. století, přišlo na svět dílo, které do té doby nemělo obdoby. A zatím nebylo překonáno. A to hned z několika pohledů.
Vůbec poprvé se objevila rozsáhlá ucelená studie představující hlavní tendence, osobnosti a díla české fotografické tvorby celého uplynulého století a to česky, německy a anglicky, neboť jejích 386 stran bylo vydáno ve všech třech těchto jazycích. Mimořádný byl i počet reprodukcí - 517 – z veřejných i soukromých sbírek, zahrnujících nejen nejvýznamnější fotografie a fotomontáže, ale i díla méně známá či dnes prakticky zapomenutá. Ne nadarmo pak kniha obdržela 1. cenu za nejlepší fotografickou knihu ze střední a východní Evropy z let 2009-2010 na 20. mezinárodním festivalu Měsíc fotografie v Bratislavě.

Pozvánka na výstavu

 

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015